Monday, March 24, 2008

Pedagogi dalam BI patut diubah suai

SAYA bersetuju dengan pandangan Mohd Nasir Basar dalam ruangan ini baru-baru ini, yang mahukan kajian semula dilakukan bagi penggunaan bahasa Inggeris dalam subjek Matematik dan Sains.

Pandangan penulis itu ada benarnya, iaitu pedagogi dalam bahasa Inggeris yang perlu diubah suai atau diberi penekanan bukan 'menginggeriskan' Matematik dan Sains. Kalau dulu pelajar cuma lemah bahasa Inggeris tetapi masih menguasai Matematik dan Sains dengan cemerlang atau sekurang-kurangnya memahami konsep subjek itu.

Tetapi kini, ramai pelajar langsung tidak faham Matematik dan Sains seperti mana mereka tidak fasih bahasa Inggeris. Saya lemah bahasa Inggeris tetapi kerana cemerlang Matematik dan Sains, saya boleh meneruskan pelajaran sehingga ke ijazah sarjana muda dalam bahasa Inggeris kerana di universiti kebanyakannya menggunakan bahasa Inggeris.

Kita akui bahasa Inggeris penting untuk pelajar sekarang dan semua orang pada zaman teknologi maklumat ini. Namun fikir cara lain yang mampu mengubah pelajar untuk mahir dalam bahasa Inggeris.

Kenapa pengajaran bahasa Inggeris tidak dibuat bengkel khas seperti pendidikan agama Islam melalui langkah kementerian mewujudkan guru J-QAF (Jawi, Quran, Arab dan Fardu Ain) untuk mengajar pendidikan agama di luar waktu kelas perdana, sedangkan dalam jadual kelas perdana ada pendidikan agama. Pendekatan itu boleh membantu pelajar menguasai bahasa Inggeris dengan berkesan.

Sebagai bakal guru, saya menyokong dasar kementerian tetapi kita perlu lihat semula jika dasar itu tidak membantu pelajar.

IZIANA MUKHTAR, Putrajaya.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Surat/20080323221722/Article/index_html

ulasan:
alhamdulillah dapat juga kita melihat komentar dari individu yang tiapa-tiap hari 'bermain' dengan bahasa inggeris dan di siarkan pula oleh akhbar yang pro kerajaan, mungkin angin perubahan dari keputusan PRU yang lepas.

semoga komen yang sederhana pendek ini di beri perhatian yang sewajarnya oleh pihak kementerian agar dapat melakukan sesuatu bagi mengelak lebih ramai pelajar terutamanya dari luar bandar tercicir(saya berasal dari pedalaman).

No comments:

 

© New Blogger Templates | Tech Blog