Friday, May 29, 2009

Beri biasiswa kepada yang perlu bukan kecemerlangan semata-mata

KUALA LUMPUR 28 Mei - Kerajaan perlu memperuntukkan dana biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar Melayu dan bumiputera yang memerlukan dan bukan hanya berasaskan kecemerlangan akademik.

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Razali Ibrahim berkata, gesaan itu selaras dengan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang bertujuan mengimbangi perkembangan pelajar mengikut status keluarga dan potensi mengejar kecemerlangan tetapi terbatas kemampuannya.

Menurut beliau, tuntutan berkenaan bagi memenuhi keluhuran perlembagaan dan bukannya untuk tidak berlaku adil kepada mana-mana pihak.

"Pada masa sama, kerajaan dicadang supaya menubuhkan sebuah dana baru yang bertujuan menyediakan biasiswa kepada pelajar-pelajar berasaskan kecemerlangan dalam peperiksaan tanpa mengira kaum, kedudukan atau tempat tinggal, dengan mengamalkan kriteria yang telus dan adil," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Baru-baru ini, Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia mencadangkan supaya biasiswa kerajaan itu diberi kepada pelajar cemerlang dalam bidang akademik dan aktiviti kokurikulum dan ia telah mendapat reaksi berbeza daripada pelbagai pihak.

sumber: utusan

No comments:

 

© New Blogger Templates | Tech Blog