Thursday, November 12, 2009

dilema guru berjauhan dengan keluarga

bismillahi arrahman arrahim....

jika membaca tajuk ini, sudah pasti ramai di kalangan guru atau pasangannya merupakan seorang guru, tersenyum pahit seakan-seakan tidak mahu senyum pun ada. Hari ini saya terbaca berita harian dalam ruangan surat pembaca mencoretkan dilema suami yang berjauhan dengan isterinya yang merupakan seorang guru, hanya mereka yang melalui pengalaman ini sahaja yang mengerti dilema yang di hadapi oleh si suami ini.

kepada mereka yang menghadapi dilema ini, bersabarlah, InsyaAllah ada pelbagai hikmah yang tersirat di sebaliknya yang tidak kita ketahui dan akan diketahui di kemudian hari. kepada mereka yang tidak menghadapi dilema ini, bersyukurlah.

Jika kita menggunakan 'kabel' untuk menjauhi dilema ini, fikir-fikirkanlah nasib rakan-rakan kita yang sebenarnya lebih berhak mendapat kesenangan itu berbanding kita.
Dan adakah kita dapat mengajar dan mendidik dengan sempurna jika menggukan hak orang lain demi kesenangan kita. Salahkanlah diri kita andainya anak didik kita menjadi bukan seperti yang kita kehendaki kerana ia sebenarnya bermula dari kita. fikir-fikirkanlah.............

No comments:

 

© New Blogger Templates | Tech Blog