Thursday, November 5, 2009

wajarkah ujian INSak

pengalaman menduduki ujian ini merupakan suatu yang mendebarkan kerana bakal menetukan sama ada dapat menempuh profesion perguruan atau tidak. terdapat 135 soalan yang perlu di jawab dalam tempoh 30 minit....alhamdulillah sempat juga menghabiskan 135 soalan tersebut tanpa mengubah jawapan yang telah di bulatkan...

tetapi apabila difikirkan wajarkah ujian ini di adakan???jika gagal secara tidak langsung telah menafikan seoarang yang mempunyai ijazah pendidikan yang mana diperolehi setelah 4 tahun memerah keringat bagi mencapai segulung ijazah tersebut.

fikir-fikirkanlah.....

2 comments:

Irtiyah said...

Salam

Tujuan utama ujian ini untuk melihat pemikiran kita sebagai calon pendidik. Adakah patern pemikiran kita sesuai. Sebab itu masa yg diberi adalah tidak padan untuk memikir jawapan paling tepat.

Keberkesanannya bergantung pada kualiti soalan yang ditanya dan corak pemikiran calon. Kalau calon boleh mengesan patern jawapan yang diharap oleh penilai, dia boleh berjaya walaupun tidak benar2 jujur menjawab mengikut kepercayaan sendiri. Pada pandangan saya semata2 dan belum terbukti benar.Sekadar agak2.

Jangan risau, banyakkan doa. Moga berjaya.

Cinta Buku Online said...

InsyaAllah....
persoalan tidak jujur 2 mungkin boleh di bincangkan lagi...
sebab ramai yang tidak jujur dlm menjawab soalan insak 2...

 

© New Blogger Templates | Tech Blog